Facebook Twitter RSS

O CFP!  | 

ads

Ex-premiér Ukrajiny: Lídři Majdanu byli zaměstnaní na velvyslanectví USA

Bývalý ukrajinský premiér Mykola Azarov byl loni v lednu vyhozen bývalým prezidentem Ukrajiny Janukovyčem na přímou žádostu Američanů chvíli předtím, než došlo v Kyjevě k ozbrojenemu převratu.

 

Azarov to uvedl ve své nové knize "Ukrajina na rozcestí", na které pracoval poté, co z bezpečnostních důvodů zmizel z očí veřejnosti. Následující úryvky jsou překlady z jeho knihy. Knihu představil na tiskové konferenci v redakci "Komsomolskaja Pravda".

  • ex-premier-ukrajiny-lidri-majdanu-byli-zamestnani-na-velvyslanectvi-usa

Začátek všeho

V květnu roku 2013 došlo při setkání prezidentů Ruska, Ukrajiny, Kazachstánu a Běloruska k důležitému rozhodnutí ohledně udělení statusu Ukrajiny v Euroasijském ekonomickém svazu ( EEU). Uvedli jsme, že Ukrajina zvažuje možnost vstupu do Euroasijského ekonomického svazu s Ruskem, Kazachstánem a Běloruskem. Od Evropské komise jsme slyšeli jen křik: "Členství Ukrajiny ve svazu uzavírá Ukrajině cestu do Evropy."

Někdy na konci léta 2013 jsme měli brainstorming s ruským premiérem Dmitrijeme Medveděvem, jehož cílem bylo objektivní posouzení vlivů na plné nasazení v Euroasijském ekonomickém svazu a dohodu o zóně volného obchodu mezi Ukrajinou a EU. Samozřejmě, že rizika byla vážná a jediný způsob, jak tuto situaci vyřešit, bylo trojstranné jednání zahrnující Evropskou komisi, Ukrajinu a Rusko. Kdyby k takovému jednání došlo, nemuselo dojít na Ukrajině k tak fatálním následkům.

Do poloviny tohoto roku se ukázalo, že naši ruští partneři se obávají vytvoření zóny volného obchodu Ukrajiny a EU, které by mohlo v ruském rozpočtu znamenat značné finanční ztráty. Soucítili jsme s našimi ruskými partnery, nicméně jsem se setkali i s pochopením našich evropských partnerů. Byli jsme požádáni, abychom si vybrali "buď" a "nebo". Bylo to dost těžké. Měli jsme 40 % obratu v zóně volného obchodu v zemích SNS a 30 % obratu v zóně volného obchodu v rámci EU, nemohli jsme si vybrat. Pro nás bylo důležité si udržet obojí. Proto se nám zdálo optimální odložit podepsání dohody o přidružení s EU a vyřešit všechny stávající rozdíly, ale bohužel pak se staly události, které za pouhý rok stály ukrajinský lid mnoho obětí.

Jednou v noci z ničeho nic obsadil náměstí v Kyjevě televizní tým. Nainstaloval světla a kamery. Kdo je poslal? To nikdo neví. Krátce poté se v jedné části hotelu Ukrajina seběhli většinou fanoušci Pravého sektoru a Dynama, vyzbrojeni ocelovými dráty a tyčkami a začali bít několik policistů. Více než 30 policistů bylo hospitalizováno s vážnými zraněními.

Vždyť to byly děti!

V tomto bodě přišel na pomoc specialní útvar Berkut, aby zjistil, kdo byli provokatéři a kam utekli. Kameramani pilně zachytili obraz zlomených nosů a zkrvácených tváří a hrozivý obraz okamžitě vyslali do světa. Mám k tomu jen jednu připomínku. Vždyť ty byly děti! Zcela zodpovědně mohu říci, že nikdo z vrcholového vedení Ukrajiny nedal souhlas k těmto opatřením. O incidentu jsme se dozvěděli následující ráno kolem 9. hodiny. Do oběda už jsem měl informace z ministerstva zdravotnictví, že mezi obětmi, které byly přijaty do nemocnice, bylo asi 40 lidí, z toho 2 byli studenti a zbytek byli nezaměstnaní ze západních regionů Ukrajiny. Bylo jasné, že máme co dočinění s monstrózní provokací, jejiž cílem bylo ospravedlnit přechod z klidu do demonstračního režimu akčních spiklenců.

Biden vyhrožoval Janukovyčovi

Dekáda od 1. až do 10. prosince byla nejvážnější první fází revoluce. Spiklenci měli pocit, že jsou někdo víc a mohou podchytit všechny vládní agentury. Západ začal bombradovat Janukovyče četnými výzvami k nastolení pořádku. Ten však nedal rozhodující zpětnou vazbu, protože byl na státní návštěvě v Číně. Během tohoto období spiklenci obsadili budovu správy Kyjeva, Dům odborových svazů, budovu vlády a Nejvyšší radu. Moje cesta do budovy vlády byla dost složitá. Z okna mé kanceláře jsem velmi dobře viděl ozbrojené militanty a bylo jasné, že je jen otázkou času, kdy použijí proti vládě zbraně.

Měli jsme informace, že spiklenci připravují provokace proti členům anti-majdanu. Bylo nutné tyto dvě skupiny oddělit. V noci z 9. na 10. prosince se tím zabývaly bezpečnostní síly. Je třeba poznamenat, že to bylo první a poslední aktivní opatření na vymáhání práva. Pak se zapojila americká ambasáda a s ní Biden (víceprezident Spojených států). Po hrozbách Bidena dal Janukovyč povel k zastavení operace bezpečnostních sil. Bylo jasné, že proces řídí Spojené státy. Setkal jsem se s velvyslanci EU a USA, které jsem upozornil na to, že manifestace přestává být klidná, začínají se používat zbraně a může to skončit krveprolitím. Zástupci západní diplomacie opět požadovali, aby vláda nepoužívala sílu.

Lidé v zemí byli v rozpacích z nečinnosti vlády a nedostatku snahy k zajištění ústavního pořádku. V této době jsem byl s prezidentem v minimálním kontaktu. Z analýzy dostupných faktů mohu říct, že koordinace mezi opozicí a povstalci převzali vyšší úředníci na velvyslanectví USA v Ukrajině.

A pak ozbrojenci zaútočili

Ozbrojenci aktivně používali Molotovovy koktejly, ocelové tyčky a kameny. Policistům se podařilo odrazit útok, ale za jakou cenu? Několik policistů bylo zabito a stovky lidí byly vážně zraněny. Dodnes nechápu, jak se něco takového mohlo stát v centru evropské metropole a nikdo ze západních diplomatů nepronesl ani jediné slovo odsouzení. Smrt policistů dala prezidentovi důvod použít ozbrojené síly. Janukovyč však zaváhal, čehož organizátoři využili k převratu. Bylo zapotřebí "postvátné oběti".

Někde v polovině ledna byly "pořízeny" dvě mrtvoly. Dva lidé zemřeli za nejasných okolností výstřely z lovecké pušky do zad. Jednou z obětí byl občan Běloruska a druhou cizinec z Náhorního Karabachu. Media a západní diplomaté bez jakéhokoliv vyšetřování dali vinu Janukovyčovi a donucovacím orgánům. Vše nasvědčuje tomu, že to byla provokace ozbrojenců, protože Janukovyč neměl zájem o smrt nikoho z nich a rozhodně odmítl použit jakoukoliv sílu.

Za těchto podmínek proběhlo hlasování o důvěře vládě a v obou případech byla vláda poražena. Mohlo by se zdát, že neexistoval žádný ústavní základ pro rezignaci vlády, byly zde však ještě Spojené státy, které jmenovaly do funkce předsedy vlády Ukrajiny Jaceňuka. Pokud to není do nebe volající zásah do záležitostí suverénního státu, tak už nevím. Za těchto okolností udělal prezident Janukovyč ústupek a rozhodl se změnit předsedu na Jaceňuka. Přijal jsem demisi a naivně jsem si myslel, že alespoň výměnou předsedy vlády dosáhneme ukončení konfliktu a stažení bojovníků z Kyjeva, ale to se nestalo. Bylo jasné, že moje rezignace je první krokem k realizaci převratu a vysídlení Janukovyče.

Po mém odchodu se situace ještě zhoršila. Prezident byl nerozhodný a vymáhání práva nejisté. Do Kyjeva byly přivezeny jednotky z jihovýchodních oblasti. Téměř tříměsiční intenzivní konflikt začal mít razantní vliv. Zvyšovala se únava, podrážděnost, nejistota i nerozhodnost. Vše svědčilo o tom, že je čas na výměnu. A ona přišla.

Musel jsem odejít ze země

Organizátoři převratu použili poslední možnost - střelbu policejních odstřelovačů a účastníků Majdanu. Navzdory tomu, že kulky byly vypáleny z budov kontrolovaných ozbrojenci, vina padla bez jakéhokoliv vyšetřování na Janukovyče. Klíčovou otázkou bylo: "Kdo z toho má prospěch?" Nikdo to neřešil. Ale je jasné, že Janukovyč z toho nic neměl, naopak, pro něj to znamenalo zánik. Kromě toho, jak znám povahu Janukovyče, nikdy by se k ničemu takovému nerozhodl.

Uplynul téměř rok a s politováním musím říct, že údalosti v novodobé historii Ukrajiny nemají obdoby. Stále se ptám, proč dosud nebyla stanovena osoba zodpovědná za toto zvěrstvo? Proč nedošlo k jejímu stíhání? Proč jsou západní země stále potichu? Masakry takového rozměru přece nemohou zůstat bez povšimnutí. Nepodílel se na nich jeden vrah, ale skupina odborně vyškolených zabijáků.

Odpověď mi dala až jedna z posledních sociologických studií na Ukrajině. Polovina respondentů ze studie se domnívá, že o spravedlivé vyšetřování případu není ze strany stávajících ukrajinských orgánů zájem, protože jsou to právě oni, kdo zorganizovali převrat a kdo objednal vraždění. Dříve nebo později však výjde pravda stejně najevo.

Kvůli ohrožení svého života a životů členů mé rodiny jsem musel Ukrajinu opustit. Někdo chtěl vyhodit do vzduchu můj vůz, který řídila moje žena. Do domu mého syna hodili zápalné lahve. Stručně řečeno, hrozba byla naprosto reálná.

Náklady na válku?

Ukrajina je velká evropská země, která musí hájit své vlastní zájmy. Ptejme se, je v zájmu lidu Ukrajiny zničující občanská válka? Co se stane s ukrajinskými výrobky? Pokud nebudeme vyrábět, lidé nebudou nakupovat a náš život rozhodně nebude lepší. Zeptejte se sami sebe na tyto otázky.

MMF chce na jedné straně abychom výrazně snížili veřejné výdaje a na druhé straně nemá nic proti prudkému nárůstu nákladů na válku. Občané Ukrajiny se tak nadále navzájem zabíjí a dochází k nárůstu sociální výdajů, důchodů a mezd. Je to holý cynismus a pokrytectví orgánů v Kyjevě. Předchozí vláda byla obviněna z korupce a co se změnilo? Současná vládá si zvýšila platy v situaci, kdy mnozí nemají co jíst. Náklady na válku jsou zkrátka skvělým způsobem, jak ospravedlnit krádež. Na Ukrajině jsou takové zásoby zbraní, že by stačily na boj s celou Evropou na dvacet let. Celé území Ukrajiny bylo plné vojenských skladů nacpaných raketami, granáty a kazetovou municí. A nyní? Potřebujeme zbraně ze západu. Nerozumím tomu.

Bez Ruska to Ukrajina nezvládne

Je mi líto, že v průběhu posledního roku média na Ukrajině vědomě podněcovala nenávist k Rusku. Pro Ukrajinu i ukrajinský lid je to prostě katastrofa. Nenávidět Rusko znamená nenávidět sami sebe. V Ukrajině žijou miliony Rusů a v Rusku miliony Ukrajinců. Existuje obrovské množství smíšených manželství. Ukrajina nikdy nebude pouze Ukrajinou pro Ukrajince. Kyjevští politici jsou opravdu "úžasní", když si myslí, že příkopa a zeď mezi Ukrajinou a Ruskem něco vyřeší. Kopou Ukrajině hrob. Ukrajina byla nejbohatší a nejrozvinutější republikou v Sovětském svazu. Nyní se stala chudší Moldavou. Každý, kdo zná historii ví, že mám pravdu. Máme s Ruskem mnoho rozporů, ale jsou to konflikty mezi bratry. Nenávist a štěstí jsou dva neslučitelné pojmy, jednou to musí skončit vzájemným usmířením.

Zdroj: Komsomolskaja Pravda
 

PodporteCFP QR 22 KAFE KÁVAS

Komentáře

Komentáře  

#12 pepahoracek1@seznam.cz 2015-02-13 17:47
Díky za zodpovězení.
Jen mi na tyhle otázky zatim nikdo pořádně neodpověděl, doteď jsem se sekal jen s urážkama, pomluvou, atd...
Čtu zprávy ze všech stran, jak naše média, západní média, stejně tak i ty východní. Všechny níž uvedené servery znám a čtu. Je více než zřejmé že to je hra mimo náš obzor, ale připadají mi trošku přitažené za vlasy některé názory pisatelů na těchto serverech. Třeba že vše organizuje USA, všichni kdo mají co dělat s jakýmkoliv převratem jsou zaměstnanci ambasády USA.... To by tam nedělali nic jiného než plánovali co kde podkopak, myslím že sami mají starostí víc než dost.
Stejě tak nemá ani Rusko čistý štít, například čečna a ta neni jediná.
Citovat
#11 e1123685@trbvm.com 2015-02-13 00:49
nebudu ti vnucovat muj nazor ale verim tomu ze kdyz si budes utvaret pohled na svet pomoci rad vyse tak budes mnohem komplexnejsi a rozumnejsi clovek nez jsi ted :c) ten duvod proc jsem to rekl nei proto ze buch te chtel urazit nebo tak neco(jevis e mi jako normalni slusny clovek) ale ty otazky co jsi tu napsal jsou dost "hloupe" ... se snazis na zaklade techto povrchnich otazek heldat odpoved na otazku v jakem stavu je rusko kdyz tam nevyrabi auta a prachaci si chodi zit sny na zapad.... jsou i jine kvality... treba takova saudska arabie nevyrabi nic a maji vysokou zivotni uroven... ty tve otazky jsou cistym produktem maintreemu... reknu ti proc... jeslti pises clanek se zamerem nekoho pospinit tak jsi muzes vzdy najit nejaky detail ktery ti bude podporovat tvou tezi vytvorenou na zacatku.... jestli budes chtit by chytry clovek tak jsi vezmes vezmes fakta a az pak jsi udelas ususdek :c)
Citovat
#10 e1123685@trbvm.com 2015-02-13 00:48
na zaver reknu tohle ze drtiva vecina lidi kteri prestali verit jen jednomu zdroji informaci (potes panbuch aby to byly dnesni ceska aminstreemova media) tak nevidi v rusku takoveho nepritele ale diveaji se USA z velky kriticizmem(val ky na stednim vychode kvuli rope a Libie)...
Citovat
#9 e1123685@trbvm.com 2015-02-13 00:48
casem prestanes by tolik "radiakni" jako jsi ted protoze Rusaci nejsou jini lide nez MY cesi nebo my Americane.... prosti lide jsou vsude stejni a casto nemohou nic delat s tim co se deje kolem nich...ja jsem treba od te doby co jsem si rikal preci neni mozne ze je svet takovy jednostrany jak nam ho psledni dobou(3 roky zpet) popisuji ceska media!!! a je to tak my ted v UE zijeme v silene propagande ktera se snazi polarizovat spolecnost na zapad... i kdyz njlepe bude evrope kdyz se vysere na amiky i n a rusaky a zacne hajit svoje vlatni zajmy a bude rovnocennym partnerem oboum velmocem... a to nemluvim o cine a cele asii...
Citovat
#8 e1123685@trbvm.com 2015-02-13 00:47
a nakonec ti reknu to uplne nejdulezitejsi! !!! Cti jak USAckou tak RUSAckou propagandu a ber si z nich jen fakta!!!!! a pak si sam udelej svuj VLASTNI usudek podlozeny na faktech(ser na emoce, barvivost a omacku kolem).. jakmile jednou takhle zacnes premyslet budes rozumet svetlu kolem sebe daleko vice a do hloubky... a casem zjistis ze v samotem dusledku neni moc tezke chapat jak se svet chova a bude chovat v budoucnu...
Citovat
#7 e1123685@trbvm.com 2015-02-13 00:46
doporucil bych ti tyto weby jestli chces znat pohled na vez i z druhe strany mince a ne jen z nasi USA mainstreemove propagandy.

http://www.parlamentnilisty.cz
http://www.ac24.cz
http://svobodnenoviny.eu
http://czech.ruvr.ru
Citovat
#6 e1123685@trbvm.com 2015-02-13 00:45
3) Pokud jsou ruské věci na tak vyspělé úrovni, proč všichni používají západní vymožensoti(aut a, elektroniku, oblečení, ...)???
Rusko se hlavne orientuje na export protoze to je bohata zemem na nerostne suroviny, ale po tehle krizi se ted rusko zmeni i na produkcni zemi ne jen vyvozni...
Citovat
#5 e1123685@trbvm.com 2015-02-13 00:45
2) Proč mají všichni ti vlivnější účty v zahraničí, v cizích měnách a ne v rublech???
Protoze rusko vyvazi hlavne suroviny jao plyn a rotu a to hlavne na zapad.. a bohatym ukrajincum se na zapade libi protoze rusko jeste neni na UE urovni.
Jo a jen tak mimohodoem Rusko uz posldni rok prechazi s celou Asii na zlaty financni standart. Zkus si o tom neco zjistit a pochopis ze ruksy rubl i kdyz je ted hodne podhodonocen diky ratingovym agenturam a cene ropy tak ma treba daleko versi budoucnost nez mericky dolar nebo euro(meny zalozene na hodnote kterou lide veri ze maji a na dluhu).
najdi si na intenretu jake druhy men a platidel jsou dnes na svete a budes zdesen tim co dnes pouzivame v EU(euro). A ze hodne brzo ceka USA a EU dalsi tezka financni kryze protoze zbytek sveta prechazi na zlaty standart(penize ktere jsou podlozene hodnotou, ne dluhem nebo duverou)
Citovat
#4 e1123685@trbvm.com 2015-02-13 00:43
1) Pokud je Rusko tak skvělé a vyjímečný, proč mají všichni vlivní a bohatí rusové své děti na školách v zahraničí???
- protoze rusko jeste neni tak vyspele ale kdyz mu dame 10 let v miru a bez narusovani rustu ze zapadu tak bude urcite na nasi EU urovni. Rusko ma uzasne dispozice se stat vyspelym state protoze disponuje velkym nerostnym bohatstvim a pomerne inteligentnim vednim statu.
Za presidenta Putina rusko zvysilo zivotni uroven 8x a to je gignaticke cislo. neco podobneho se delo na ukrajine nez prisel USA prevrat... jediny duvod proc USA udelali prevrat na Ukrajine je pridruzeni tehdy prosperujici zeme to evropske unie... jelikos je ted ukrajina v srackach jak financnich tak socialnich tak uz ani EU ukrajinu moc nechce protoze bychom si poridili druhe Recko v EU a to nikdo nemuze chtit..
Citovat
#3 e1123685@trbvm.com 2015-02-13 00:42
Jasně, za vším hledej Ameriku.

Ale pořád mi nikdo nevysvětlil pár prostých otázek.
1) Pokud je Rusko tak skvělé a vyjímečný, proč mají všichni vlivní a bohatí rusové své děti na školách v zahraničí???
2) Proč mají všichni ti vlivnější účty v zahraničí, v cizích měnách a ne v rublech???
3) Pokud jsou ruské věci na tak vyspělé úrovni, proč všichni používají západní vymožensoti(aut a, elektroniku, oblečení, ...)???


libi se mi ze nereagujes jako vygumovany mozecek a proto se ti pokusim odpovedet, ale stejne budes muset si najit spoustu fakt a pravd najit sam aby jsi si udela svuj vlastni preheld co se kolem nas deje.
Citovat
#2 kostkovycukr@post.cz 2015-02-11 22:14
Pepo Horáčku, už to nehul
Citovat
#1 pepahoracek1@seznam.cz 2015-02-11 20:01
Jasně, za vším hledej Ameriku.

Ale pořád mi nikdo nevysvětlil pár prostých otázek.
1) Pokud je Rusko tak skvělé a vyjímečný, proč mají všichni vlivní a bohatí rusové své děti na školách v zahraničí???
2) Proč mají všichni ti vlivnější účty v zahraničí, v cizích měnách a ne v rublech???
3) Pokud jsou ruské věci na tak vyspělé úrovni, proč všichni používají západní vymožensoti(aut a, elektroniku, oblečení, ...)???
4) Pokud podle Vás všechny západní média lžou, kdo mi dokáže že ruská média mluví pravdu???

Tak schválně, kdo mi na tohle odpoví.

Já s Ruskem nechci mít nic společného!!!
Citovat

Přidat komentář

Bezpečnostní kód Obnovit

Facebook komentáře